هو لو خطيبك بيقعد يتغزل بالبنات قدامك ويضايقك بيهم

noura

فتوكة جديدة
طاقم الإدارة
هو لو خطيبك بيقعد يتغزل بالبنات قدامك ويضايقك بيهم لانه عارف انى دى اكتر حاجه بتضايقك ويفضل يقول عنهم كلام حلو ويقارنك بيهم و لما تزعلى يقولك انتى نكد وتقوليلوا لو انت مكانى هتقبل رجولتك مش هتنقح عليك ؟ يقولك لاء مش هقبل وهقوم الدنيا و بعدين انا راجل اعمل اللى اعملوا انتى بنت متعمليش زيي وانا عندى رجوله وكرامه و هتضايق اكتر منك انتى مش هتضايقى زيي ؟ دا يترد عليه يتقالوا ايه عشان انا دمى محروق وحاسه انى بطلب منه حاجه غريبه وان اللى بيعملوا دا بدأت اقتنع انه عادى عشان هو قال ايه راجل حقه يعمل كل حاجه ومتكلمش زى ما بيقول ؟
تعديل...
انتوا صح هو اى حاجه بيعملها بيقولى انا راجل وانتى بنت انا اعمل انتى متعمليش ولو فكرت اقوله طب حط نفسك مكانى هتضايق ولا لاء يقلبها عليا ويقولى انتى بتقارنى نفسك بيا ايوا انا انانى اللى اعملوا انتى متعملهوش حاولت كتير اغيروا بيتعدل شويه ويرجع معوج اكتر من الاول لدرجه انه وصلى فكرة ان اى بنت هتقبل باللى هو بيعملوا وانا شخصيه غريبه جداا عشان كدا نزلت بوست والحمدلله لقيت فى بنات عندها دم زيي وهتضايق يعنى هو اللى متخلف ورجعى وانانى فعلا حسبى الله كرهنى فى نفسى

Mariam MOo

فتوكة ونص
بصى دا خطيبك .....يعنى انتى دلوقتى بتشوفى العيوب والمميزات الى فيه فى فترة الخطوبة ......وتعرفى هل انتى هتعرفى تتعايشى معاها ولا لا.......انا عن نفسى لا اقبل شخص زى خطيبك دا اعيش معاه ......وبعدين قوليلوا يعنى ايه راجل يعنى .......يعنى ربنا هيجى يوم القيامة وهيقول الرجالة عقاب مخفف والستات عقاب مضعف اكييد لا......وبعدين القوامة بقت للراجل عشان الراجل يريح الست لانه اقوى جسديا منها....فهو مطالب انه يريحاه وييوقرها(الرجال قوامون على النساء *بما فضل الله بعضهم على بعض)......وفى ايه تانسه(وقرن فى بيوتكن)...والكلمة وقرن فى الايه دى جايه من الوقار .....والوقار هو التبجيل والتعظيم....يعنى الراجل مطالب انه يخلى الست ملكة متوجه وهو الى يتعب ويلبيلها احتياجتها....سواء اكانت ماديا او عاطفيا......افهمو بقى الدين صح ........ربنا يهدى الحال.......ادخلى على النت واعرفى ليه القوامة بقت للراجل مش الست.......وناقشيه....ومتسمحيلهوش انو يتهرب من الحوار ......وقوليلوا انت اهو عشان غلطان ومعلوماتك غلط مش عارف ترد....اتأكد من معلوماتك بعدين تعالى اتأمر كدا......هتيهالوا من جهه الحرام والحلال.....قوليلوا حرام تتغزل ببنت وهى مش من محارمك.....قوليلوا انا خايفة عليك من عذاب ربنا......مره اتكلمى براحة ....مرة تانى خودى موقف جاامد.....مرة تانى اتكلمى عادى .....مره شدى وارخى......بس نصحتى متتجوزيهوش غير لما تتخلصى من كل الخصال الى فيه دى الاول......عشان متتعبيش معاه فى المستقبل......وربنا ييسرلك الى فيه الخير

التعديل الأخير:

Ema.my.love

فتوكة
دا يتساب لأنه هيفقدك الثقة في نفسك بعد كده الكرامة واحدة للراجل والست ربنا لما قال لقد كرمنا بني أدم الراجل والست مقلش الراجل بس حتي في القوامة لما قال الرجال قوامون علي النساء في نهاية الاية قال وللنساء عليهن درجة منين خطيبك اخترع قانون الرجولة والكرامة هتتعبي معاه كتير ربنا يعينك مفروض يخاف على شعورك ويخليكي ملكة عليهم يقولك انت مفيش منك مش يقارنك دا بيهدم ثقتك في نفسك حاولي تغيري المفهوم ال جواه ده انتو الاتنين زي بعض ولو مقدرتيش هتتعبي معاه بعدين اختاري انسان سوي يقولك مفيش غيرك في الكون وال يزعلك ميقولهوش وربنا يكتب لك الخير

Mariam MOo

فتوكة ونص
دا يتساب لأنه هيفقدك الثقة في نفسك بعد كده الكرامة واحدة للراجل والست ربنا لما قال لقد كرمنا بني أدم الراجل والست مقلش الراجل بس حتي في القوامة لما قال الرجال قوامون علي النساء في نهاية الاية قال وللنساء عليهن درجة منين خطيبك اخترع قانون الرجولة والكرامة هتتعبي معاه كتير ربنا يعينك مفروض يخاف على شعورك ويخليكي ملكة عليهم يقولك انت مفيش منك مش يقارنك دا بيهدم ثقتك في نفسك حاولي تغيري المفهوم ال جواه ده انتو الاتنين زي بعض ولو مقدرتيش هتتعبي معاه بعدين اختاري انسان سوي يقولك مفيش غيرك في الكون وال يزعلك ميقولهوش وربنا يكتب لك الخير
لا على فكرة ربنا قال وللرجال عليهن درجه ..،،،.مقلش للنساء عليهن درجه......حبيت بس اصحصح الحته ....عشان دا قرأن ....يعنى لا تبديل ولا تحريف..........(ولهن مثل الذى عليهن بالمعروف وللرجال عليهن درجة)
أي في الانفاق والقيام بالمصالح والقوامة وفروق الخلقة

رابط المادة: http://iswy.co/e17dah

ممكن يكون عايز يشوف غيرتك عليه
جربي متدلوش اهتمام ولا تحسسيه إن الموضوع فارق معاكي وبيني انك وثقه م نفسك شوفي رد فعله
لو ده داء فيه فعلا وهو مش يبغض بصره كلميه عن عيبه م غير نقد او عتاب وشوفي مدخله اي وبيني ف كلامك انك وثقه م نفسك بس خايفه عليه من غضب ربنا وإن ربنا امرك بغض البصر .

نسرينا

فتوكة جديدة
يتغزل بالبنات وانتو مخطوبين بعد الزواج حيعمل ايه يروح يكلمهم خذي موقفهم وكوني واثقة من روحك وخلي يتأدب شوية

يمكنك أيضا مشاهدة المنتدى التاريخ
ام عبدالرحمن ومصطفى مطبخ فتكات 4
ا حوامل فتكات 2
ا العناية بالشعر والبشرة والجسم 5
ا العناية بالشعر والبشرة والجسم 2
ا العناية بالشعر والبشرة والجسم 11
ا فضفضة وتجارب واستفسارات 3
ا فضفضة وتجارب واستفسارات 1
F مطبخ فتكات 3
Barbie تفسير الأحلام 1
Soo hassan الموضوعات العامة 0
بسكوتة الشقيه الموضوعات العامة 7