أهلي عايزين عريس ونفسي أفرحهم بس

Sosoo

فتوكة جديدة
إزيكو يا بنات عاملين ايه
بنات ماليش غركو وعايزة نصائحكو أنا عندي 33 سنة ومتعلمه الحمدلله لكن ما تجوزت والحمدلله على كل حال تعبت أوي كل ما يجي عريس ما برجعش من زمان من وأنا عندي 21 سنه كل ما يجي واحد يشوفني مابرجعش فبقى عند أهلي طموح إنهم يجوزوني اتقدملي واحد وشافني ورجع تاني يتمم الخطوبة
الي حصل الشب مش متقبلاه مع إنو جاهز عندو عناد بس أهلي بقولو كل الشباب عندهم عناد قالولي صحباتي تعرفي عليه قبل كتب الكتاب يمكن تتقبليه قعدت شهرين مش متقبلاه وطبعا قرايبو بقولو مش كويس ما تخدهوش ويحاولو يبوظوا الخطوبة في النهاية قلت لخطيبي مش عوزاك فقام تخانق مع كل قرايبو وقلهم أنتو السبب أكيد لكم يد في فركشة الخطوبة وضغط على أهلي وترجاهم عايزني غصب وأهلي ضغطو عليا لاني كبيره وقالولي ده شاركي وكلمو صحباتي الي كنت أفضفض ليهم وقالولهم ما تتدخلوش في الموضوع علشان الخطوبه تتم فرجعت من شهر لخطيبي وبرضو مش متقبلاه كان نفسي أفرح أهلي بس مش قادره أتقبلو مش عارفه أنهي الموضوع إزاي مش قادرة أتقبلو ومش عايزة أجرحو

إزيكو يا بنات عاملين ايه
بنات ماليش غركو وعايزة نصائحكو أنا عندي 33 سنة ومتعلمه الحمدلله لكن ما تجوزت والحمدلله على كل حال تعبت أوي كل ما يجي عريس ما برجعش من زمان من وأنا عندي 21 سنه كل ما يجي واحد يشوفني مابرجعش فبقى عند أهلي طموح إنهم يجوزوني اتقدملي واحد وشافني ورجع تاني يتمم الخطوبة
الي حصل الشب مش متقبلاه مع إنو جاهز عندو عناد بس أهلي بقولو كل الشباب عندهم عناد قالولي صحباتي تعرفي عليه قبل كتب الكتاب يمكن تتقبليه قعدت شهرين مش متقبلاه وطبعا قرايبو بقولو مش كويس ما تخدهوش ويحاولو يبوظوا الخطوبة في النهاية قلت لخطيبي مش عوزاك فقام تخانق مع كل قرايبو وقلهم أنتو السبب أكيد لكم يد في فركشة الخطوبة وضغط على أهلي وترجاهم عايزني غصب وأهلي ضغطو عليا لاني كبيره وقالولي ده شاركي وكلمو صحباتي الي كنت أفضفض ليهم وقالولهم ما تتدخلوش في الموضوع علشان الخطوبه تتم فرجعت من شهر لخطيبي وبرضو مش متقبلاه كان نفسي أفرح أهلي بس مش قادره أتقبلو مش عارفه أنهي الموضوع إزاي مش قادرة أتقبلو ومش عايزة أجرحو
أتفهم جيدا وبشكل كبير الضغوطات النفسيه اللي بتمري بيها
بسبب ضغط الأهل من ناحيه وبسب عدم التوفيق في الخطوبات السابقه
هرد عليكي في شكل نقاط
أولا سنك مش كبير لدرجة انه يخليكي توافقي بشخص رافضاه تماما

ثانيا لازم تقييمك للشخص يكون موضوعي يعنى هل هو غير مناسب تماما وشايفه ان حياتك معاه مستحيله
وللا شخص فيه مزايا وعيوب يمكن تقبلها

ثالثا انا معرفش خبراتك في الحياه لكن لازم تكونى عارفه ان مش كل حاجه بتتحقق بنسبه 100% لازم يكون فيها نقص أو خلل وانتى الشخص الوحيد اللى تقدري تحددى هل النقص او الخلل فى الحاجه اللى انتى عايزاها مقبول ليكي أو لا

رابعا مش عيب خالص انك تتكلمى مع خطيبك بكل صراحه انا شايفه اني مش مرتاحه معاك بسبب كذا وكذا ...هل فيه إمكانيه تغير ده وللا مستحيل
لو مستحيل وانتى شايفه انك هتعيشي معاه حياه غير سعيده وهتأثر على نفسيتك
يبقى إنهى الموضوع..ومفيش حاجه اسمها خايفه اجرحو على حساب نفسيتك
هو هيزعل شويه وينسي وأهلك هيزعلوا شويه وينسوا وانتى هتبقى تجربه وعدت

خامسا ودي أهم نقطه : هوني على نفسك ماترهقيش نفسك أوي بالتفكير في الأمور المصيريه لأنها مكتوبه من قبل ماتتولدي وكل اللى بتعمليه إنك بتمشي خطوات مكتوبه
فكري كويس وإستخيري ربنا وإدعي أنه يهديكي للصح وإعملي اللى شايفاه أريح ليكي نفسيا وعاطفيا