متزوجه وسمعى ضعيف

هبه الرحمن

فتوكة جديدة
السلام عليكم
انا متزوجه وعندى ضعف سمع شديد بالاذن وبسمع بالسماعه مش اوى لازم لازم اشوف حركه الشفايف يعنى لو واحده منتقبه كلمتنى بكون سمعاها بس مش عارفه بتقول اى مش عارفه اترجم الكلام
حاليا جالى حاله اكتئاب بسبب أن مش عارفه اقعد مع اخوات زوجى وحماتى وقرايبى وكدا ف دايما الكل بيتكلم وانا ساكته بسبب انى مش عارفه اسمعهم غصب عنى ف الاقيهم بيستغلو انى مش سمعاهم يقومو يتوشوشو مع بعض ويضحكو ويتعمدو يدايقونى رغم أننا مفيش بيننا اى خلاف أو مشاكل كويسين الحمدلله بس الحركه دى بتدايق
وكمان احنا ٤ سلايف ٢ ف بيت و٢ ف بيت وتحتهم حماتى وانا ف البيت اللى بعيد عند حماتى وانا ف حالى عشان مش بسمع كويس ومش بروح عند سلفتى اللى معايا فى البيت غير ف المناسبات
وسلايفى اللى ف البيت التانى المفروض انهم جايين زياره ل حد جارنا انا وسلفتى يقومو يروحو ل سلفتى تحت ومايطلعوش عندى والموضوع دا بقاله سنين على كدا كل مره يجو تحت ومايطلعوش عندى
ولو جم عندى ف مناسبه يتكلمو قدام الناس كأنهم ملائكه ويتوشوشو لما نكون لوحدنا عشان يتعمدون يدايقونى بس انا هعمل اى ف ضعف سمع هل انا اللى خلقت نفسى كدا
وكمان اخت جوزى بيتها جمبى والاقى الكل هناك عندها عشان تعبانه بس انا مش عارفه اروح واقعد والكل بيتكلم وانا اسكت واتفرح عليهم بس بحس نفسى عزيزه اووووى ويبقى عاوزا اعيط انى مش بسمع كويس وباخد وادى معاهم ف الكلام واروح للكل والكل بيجيلى معلش طولت عليكم بس بصراحه مخنوقه جدا جدا ومش عارفه اعمل ايه

nagham

فتوكة جديدة
شفاكي الله وعفاكي
اللي انتي فيه مش بايديك
الموضوع ممكن مش زي مانتي فاهمة انتي بس حساسة شوية واي تصرف بتفسري بناء ع انك مش سامعة فاكرة انهن بيضايقوكي ممكن تكون تهيؤات عندك بس وهما مش قصدهم حاجة
مدام بتفهمي حركة الشفايف خاولي
تنميها بالكورسات عشان تبقي سريعة فيها
وتابعي مع دكتور نسبة السمع عشان متضعفش
وبلاش تتحاملي على نفسك ياحبيبتي كلنا فينا عيوب وعندنا مشاكل تأقلمي مع الوضع واتكلمي وصاحبيهم وفضفضي معاهم مدام مفيش مشالكل وقوليلهم اشركوني فحوارتكم

amro10

فتوكة جديدة
ربنا يراضيكى يارب و يكيب خاطرك ويشفيكى متزعليش هما ناس قلة الادب والذوق الافضل ممتعامليش معاهم خليكى ف بيتك وجزوزك و الو ف اصحاب بتحبيهم اقطعى علاقتك بالناس دى وخلى عندك ثقة ف نفسك معلش