وضاع العمر

المحتارة

فتوكة ونص
فتكات المحتارة
السلام عليكم اخواتى الكرام
مشكلتي اننى تزوجت منذ 25 سنه من رجل أحببته بصدق وتمنيت أن أعيش معه حياه هادئه وظننته كذلك إلى أن رأيت عكس ذلك تسلط وتجبر هو فقط من يحمل الرأى الصواب ومرت الأيام بحلوها ومرها الأكثر أنجبت منه ثلاث بنات اجبرهن جميعا على الزواج رغما عنهم وكلما فشلت زواجه إحداهن لم يلقى اللوم على نفسه بل يرمى به اول من يعارضه الرأى وتحملت تجبرة وضغطه النفسى والجسدى من ضرب واهانه وضياع مستقبل بناتى لانى لم أجد من يساندنى اويقف بجانبى إلى أن حان دورى قرر زوجى الزواج بأخرى معللا السبب اننى كبرت وتعبت وهو يريد من يرعاه ويضفى أجواء السعادة على البيت وان ذلك لمصلحة العائله رفضت وأنهرت وابلغته اننى حاولت الانتحار لكى يتراجع لكن دون جدوى وتم الزواج فى بيتى الذى بنيته انا وبناتى بدمى وزهرة شبابى واخرجنى زوجى بملابسى التى على وجردنى وبناتى من كل حق لنا مقابل الإنفصال أشعر بالضياع وعدم الأمان كيف لى ان ابدء فى نهايه عمرى كيف لى أجبر كسر بناتى وانا فى الحقيقه أريد من يجبر كسرى لا أصدق إلى الان انه استكثر علينا نعمه سترى انا وبناتى تحت جدار بيتنا وحسب ربى وانت المنتقم

ميمون

فتوكة جديدة
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حسبي الله ونعم الوكيل فيه و اكيد ربنا حياخد حقك منه
حاولي تشتغلي اي شغلانة تقدري عليها و حاولي تقفي على رجلك من جديد لما تشغلي نفسك و تحاولي تبنيها من جديد حتتناسي شوية الألم دا
كوني انت الأمان لنفسك و ما شاء الله عندك تلاثة وردات ربنا يباركلك فيهم ركزي على نفسك حاولي تغيري شكلك شوية او تدخلي حياتك حاجات جديدة تخليكي تعرفي قيمتك نفسك أكثر
صدقيني حيجي يوم و يندم و بكرة الجديدة تخليه ياكل صوابعه ندم و تخلص حقك
قربي من ربنا اكتر هو امانك في الحياة و اكيد ليه حكمة من كل دا و اكيد ح يعوضك خير

لوليا بيرل

فتوكة ونص
٢٥ سنه زواج
وانجبتي منه ٣ بنات ومافيهوش اي حاجه كويسه
ازاي استمريتي كل ده وازاي اصلا خلفتي منه ال ٣ بنات
حبيبتي
٢٥ سنه يعني ضروري الطرفين يحكو القصة كل واحد تعب من التاني ف ايه
احنا مش ملائكه
واكيد فينا اخطاء مش بدافع عن طرف معين
بس فكرة ان الطرف التاني هو اللي غلط وانا اللي كنت صح وانا اللي ضحيت اعتقد صعبه شويه
ربنا يعينك علي هذا الابتلاء يارب العالمين ويفك كربك عاجلا ليس اجلا
نصيحتي لكي انك تستعوضي ربنا ربنا يعوض عليكي عوض الصابرين
ركزي ف بناتك وازاي تحاولي ترجعيلهم حياتهم من جديد ع الاقل علشان مايمروش بنفس اللي مريتي بيه
وبلنسبه لنفسك وتبدأي من فين
لو بتشتغلي دي حاجه ممتازة خليكي ف شغلك وده سبب يطلعك من اللي انتي فيه
واحتضني بناتك قربيلهم هما محتاجينك اكتر من اي وقت
ربنا يصلح احوالكم

المحتارة

فتوكة ونص
فتكات المحتارة
و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
حسبي الله ونعم الوكيل فيه و اكيد ربنا حياخد حقك منه
حاولي تشتغلي اي شغلانة تقدري عليها و حاولي تقفي على رجلك من جديد لما تشغلي نفسك و تحاولي تبنيها من جديد حتتناسي شوية الألم دا
كوني انت الأمان لنفسك و ما شاء الله عندك تلاثة وردات ربنا يباركلك فيهم ركزي على نفسك حاولي تغيري شكلك شوية او تدخلي حياتك حاجات جديدة تخليكي تعرفي قيمتك نفسك أكثر
صدقيني حيجي يوم و يندم و بكرة الجديدة تخليه ياكل صوابعه ندم و تخلص حقك
قربي من ربنا اكتر هو امانك في الحياة و اكيد ليه حكمة من كل دا و اكيد ح يعوضك خير
جزاك الله خيرا اختى وكل كلمه قولتيها فرقت معايا وبردت قلبى بيقين الله انه عادل ومنتقم

المحتارة

فتوكة ونص
فتكات المحتارة
٢٥ سنه زواج
حبيبتي
احنا مش ملائكه
بس فكرة ان الطرف التاني هو اللي غلط وانا اللي كنت صح وانا اللي ضحيت اعتقد صعبه شويه
ركزي ف بناتك وازاي تحاولي ترجعيلهم حياتهم من جديد ع الاقل علشان مايمروش بنفس اللي مريتي بيه
ربنا يصلح احوالكم
ربنا يكرمك اختى الفاضله واحنا فعلا مش ملايكه وطبعا انا مش معصومه وكلى اخطاء وعمرى ماكان قصدى من رسالتى انى ابين انى كنت مضحيه انا بس موجوعه وقلبى متقطع من الالم وبحكى حكايتى لعل حد يقولى كلمه تلامس اوتار قلبى العليل وتشفيه وصدقا والله على مااقول شهيد ان بناتى بيقولولى انهم مش هيسمحونى لو رجعت لابوهم لانى ظلمت نفسى معاة وبعدين ظلمتهم بسكوتى وللعلم البنات مقاطعين ابوهم من وقت زواجه ومش مثاليه منى ولكن خوف عليهم من ربنا طلبت منهم يكلموة لكنهم رفضوا واتهمونى وقتها بالسذاجه وانى لسه متعلمتش من الدنيا وللعلم برضوا ضيق بناتى منه لان مطبوع فى ذهنهم صورتى وعلى وشى دم لما ابوهم كان بيضربنى وهما صغيرين

شيمو جاد

فتوكة
ولا يهمك امشي لانه لا يستحق حتي البصه ف وشه لانه اناني شوفي حالك وعيشي حياتك من اول وجديد حتي لو عندك مليون سنه طالما فيكي نفس يبقي لسه فيه امل تفرحي وتتهني شوفي اي شغل واصرفي ع نفسك وبناتك وربنا هيوريكي فيه يوم وان شاء الله ربنا هيوفقك النك مظلمتيش حد

Loujaine

فتوكة جديدة
٢٥ سنه زواج
حبيبتي
احنا مش ملائكه
ربنا يصلح احوالكم
على فكرة مش صعبة ، موجود من القصة ديه كتير ، أمي خير مثال بس الفرق انهم كانوا 23 سنة مش 25 ، و الزوجة الجديدة كانت من عمر بنته الكبيرة اللي هي انا ، و بالفعل سنتين و طلقها ، فللأسف احنا بزمن اجتمع فيه خطايا قوم سيدنا لوط و سيدنا نوح و سيدنا موسى مع بعض

و ربنا يا طنط يربط على قلبك و قلب أمي و يعين كل قلب على ما ابتلاه و يجعله بميزان حسناتكم و يجعله المنجية ليكم بإذن الله يوم الحساب

يمكنك أيضا مشاهدة