ترشيد مصروفات ومشتريات رمضان

المحتارة

فتوكة ونص
فتكات المحتارة
موضوعى دا انفراد عشان ترشيد مصروفات ومشتريات رمضان اللى دايما بنشيل لها هم وبعدين نبص نلاقى نفسنا بدل ما احنا سعداء بقدوم رمضان شيلين هم مصاريفه ..


الموضوع دا صدقة جارية على روح أمى الحبيبة ولوجه الله تعالى ادعوا لأمى بالرحمة وليا وبدخول الجنة بلا سابقة عذاب فى هذه الايام المباركة احبكم فى الله وكل عام وانتم باتم صحة واسعد حال

بالنسبة للآكل ..

* بلاش بزخ وخلى رمضان بالنسبة ليكى شهر عادى فى مصروفاته وخصوصا فى الآكل كل مرة بنبقا صايمين بنشيل هم هناكل اية واد اية وبعدين تلاقينا ما كلناش حاجة وآكل كتير يروح فى الأرض وبدل ما ناخد ثواب ناخد سيئات لعدم تقديرنا لنعمة ربنا اللى فى ناس كتير مش لاقينها .
* ندخل بقا على باقى المصاريف ( العازيم ) ودى اكثر حاجة بتؤرقنا .. مع ان الناس بطلت تعزم حد زى الأول بس هقولك على تجربة شخصية حصلت معايا رمضان اللى فات ومن كتر ما هى كانت صعبة الا انها كانت رائعة وجميلة واسعدتنى واسعدت اهلى ..
عزومة اخواتى من حصالة بناتى .. ودا معناه ان حصالات بناتى قربت ليا اخواتى ووصلة رحمى ( وان القرش الأبيض ينفع فى يوم العزومة )

*كان نفسى اعزم اخواتى وعيالهم والحمد لله نويت والنية لله ( ادخال السرور على قلوبهم - صلة رحم - اطعام الطعام ) وكان فضل الله عليا عظيم .. فكرت دبرت ونفذت وكانت إرادة الله فى لم شملنا عندى فى بيتى المتواضع .
قلت اعمل اية اعمل اية هم عددهم كان تقريبا 10 افراد باسرتى وبابا بقينا 15 فرد .. اعمل اية اعزمهم على حسبت الحسبات وفتحت حصالات بناتى لقيت فيها 140ج وحطيت قوالوا 20 ج وعملت عزومة سمك مقلى و صنية وشوربة سى فود وهما جابوا الحلوايات ما اكيد محدش بيدخل فى عزومة ايده فاضية بس انا عندى مبدأ اسئل لو رايحة عند حد محتاجين اية عشان ما جيبش حاجة مش على هواهم .. وهم عارفين عنى كدة واختى جابت العصاير وكان خير ربنا كتير لدرجة ان اتبقا آكل كتير يارب دايما بيوتنا ملايانة وعمرانة بالخيرات يارب احنا وكل سائر بيوت المسلمين

بالنسبة للملابس بتاعة العيد ..

* أنا بشترى هدومى قبلها بفترة ممكن تكون سنة أو اكثر وبنزل فى الخصومات .. وفى طريقة حلوة قوى اتعلمتها .. بعمل جمعية حلوة مع الستات جيرانى واثبت ميعاد قبضى على موعد الخصومات سواء صيفى او شتوى وانزل بقا اشترى الحاجة ام 200 ج بـ 100 ج والحمد لله دا بيبقا توفيق من عند الله .. بجيب مقاس اكبر لبناتى وأنا وجوزى مش هنكبر عن كدة ههههههههههههههه والحمد لله الكل بيشهد ليا ولبناتى بالشياكة والذوق فى الملابس وجوزى ايضا لأنى بختارله ملابسه هههههههههههه هو يقدر يشترى هدوم من غيرى هههههههههههه


* المهم انك تحددى اللى عايزة تشتريه قبل ما تروحي السوق حتى لاتحتارى او تاخدى ملابس مش مناسبة ليكم ..

* الشوزات بس هى اللى بجيبها فى موسمها وبعد الملابس عشان الألوان ومقاس البنات بيتغير بشكل رهيب

واليك بعض النصائح المفيدة من الخبراء .. دا منقول بس عجبنى وقلت لازم انقله ليكم يا حبايب قلبى

1. قومي بقياس ما ترغبين في شراءه.
أحيانا نجد أنفسنا نتسوق دون هدف واضح وكثيرا ما نحضر معنا اشياء لا نحتاجها حقا. لذا وقبل أن تشتري هذا الغرض أو ذاك قومي بقياسه والتأكد من أنه مناسب،إذا كنت لوحدك اقنعي نفسك بأنك بحاجة إلى رأي شخص أخر، هذا التأجيل أو التأخير في اتمام عملية الشراء سيكسب لك الوقت لتغيري رايك تماما وبالتالي تنقذي نفسك من صفقة قد تكون خاسرة.

2. لا تدعي اسعار التخفيضات تغرك.
ما هو الشيء الجذاب هو القطعة التي ترغبين في شرائها، السعر مثلا. إذا كان كذلك فأنت في ورطة. اسعار التخفيضات عادة ما تكون خدعة لجذبك داخل المحل، لأنك تعتقدين أن شراء القطعة بنصف الثمن صفقة مربحة ولكن هل هذه هي القطعة التي تبحثين عنها؟ السعر ليس كل شيء، فقط لمجرد أنه نصف الثمن لا يعني أن تشتري لونا لا تحبينه أو فستانا قصيرا جدا، أو حذاءا ضيقا قليلا، لأنك على الارجح لن تستعملي هذه القطعة عند زوال حمى التسوق واكتشاف عيوبها.

3. اشتري قطع موسمية وعلى الموضة.
إذا كانت مجاراة الموضة أو الاطلالة العصرية هي التي تدفعك للتسوق بنهم فأنت في خطر الوقوع فريسة للمتاجر الباهظة الثمن التي تقنعك بأنها تقدم الموضة العصرية فقط. ولكن إذا نظرت جيدا فستجدين متاجر تبيع قطع عصرية على الموضة باسعار معقولة وهكذا لن تندمي على صرف مبالغ طائلة على موضة ستزول خلال عدة شهور.

4. ابحثي عن القطع الاساسية التي يمكن استعمالها مرارا.
التسوق للثياب والاحذية والحقائب يجب أن يكون مرتبطا بمبدأ الالوان الاساسية والاشكال الكلاسيكية تقريبا. الالوان مثل الاسود والابيض والبيج استثمار رائع لأنها متوفرة دائما وفي كل عروض الازياء لذا ابتعدي عن الالوان الغريبة وغير الشائعة حتى لو كانت في موسمها لأن عمرها قصير، أو يمكنك شراء القليل منها فقط فحقيبة أو حذاء أو فستان أصفر يكفي كثيرا في دولاب ثيابك.

5. لا تكرري نفس الثياب والالوان.
تأكدي من أنك لا تكررين نفسك، أعرف فتاة تملك 30 بنطلون جينز أكد أجزم بأنها من نفس الرف وليس المحل فقط. تكرار القطع يعني الملل. بدلا من شراء قطع مشابهة ابحثي عن اشياء جديدة، غيري من اسلوبك ونمط ثيابك واحصلي على خزانة ثياب رائعة.

وأخيرا في المرة القادمة التي تذهبين للتسوق تذكري هذه النصائح وستجدين بأنك ستشترين أشياء رخيصة، معقولة، وعلى الموضة وغير تلك التي تملكينها أصلا